ترتیل معروفش را شاید بارها و بارها شنیده اید. تا پیش از استاد پرهیزگار در ایران کمتر توجهی به ترتیل کامل و بی نقص قرآن و ارایه آن شده بود. بیشتر استادان و جوان‌ترها در زمینه قرائت و یا حفظ کار می‌کردند.

 با قرآن زندگی می‌کند

قدس آنلاین/ مجید تربت زاده: بازی مورد علاقه دوران کودکی ام این بود که یک گوشه حیاط درندشت با آجر، تیر دروازه فوتبال درست می‌کردم و برای خودم مسابقات جام جهانی راه می‌انداختم!  نه اینکه فکر کنید با همسن و سال‌ها یا بروبچه‌های هم محله ای. تنهای تنها. خودم، تیر دروازه‌های آجری و توپ پلاستیکی! یک پای فینال مسابقات هم تیم ایران بود ...آهان ...پخش مستقیم هم داشتم که گزارشگرش خودم بودم با تقلید از «روشن زاده» و خیلی نگران این نبودم که اگر کسی در حال تماشای من باشد که تنها و پا به توپ از این دروازه به آن دروازه می‌دوم،گل می‌زنم، فریاد می‌کشم، گزارشگری می‌کنم و... ممکن است در باره ام چه فکری بکند!  استاد شهریار پرهیزگار اگرچه کودکی اش تا حدودی شبیه من است اما علاقه‌ها و گرایشش انگار با من از زمین تا آسمان تفاوت دارد. در عالم کودکی گوشه اتاق می‌نشست و تنهایی برای خودش مسابقات قرآن راه می‌انداخت . مجری مراسم افتتاحیه هم خودش بود که پس از خوشامد گویی به حاضران از قاری محترم «شهریار پرهیزگار» درخواست می‌کرد با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید به مجلس صفا ببخشد...سال‌ها بعد استاد پرهیزگار به همه رؤیاها و بازی‌های دوران کودکی اش رنگ واقعیت زد و نفر نخست مسابقات بین المللی حفظ قرآن شد اما من نه فوتبالیست درست و حسابی شدم و نه گزارشگر فوتبال. بازی و گلزنی درجام جهانی و فینال مسابقات هم پیشکش!

 صدای حزین مادر
قدم اول را مادرش خواسته و یا ناخواسته برداشته بود . وقتی با آن صدای حزین قرآن می‌خواند، «شهریار» کوچک محو مادرانگی و بعد صوت قرآنش می‌شد. تمام رمز و راز شیفتگی اش به قرآن و بازی‌های قرآنی دوران کودکی بر می‌گشت به مادر و البته پدری که خیلی خوش سلیقه بود یعنی گشت و بهترین جلسات قرآنی شهر را پیدا کرد، دست پسرش را گرفت و در کلاس‌های قرآن ثبت نامش کرد. استاد «محمد تقی مروت» را هم نمی شود بی تأثیر دانست. سال 1352 شهریار 9 ساله بود که قرائت «مروت» را در تلویزیون دید و شیفته آن شد. آن سال «مروت» در مسابقات مالزی رتبه نخست را کسب کرد و شهریار هم لابد تصمیم گرفت برای خودش استاد«مروت» بشود. مقدمات روخوانی،روانخوانی و تجوید را آموخت و برای مراحل بعدی خودش را به کلاس‌های«مروت» رساند تا تجوید، لحن و صوت را بهتر فرا بگیرد. مدتی بعد همزمان هم در کلاس‌های «مروت» و هم استاد«مولایی» برای حفظ قرآن شرکت می‌کرد.

 قاری و حافظ
سال 1356 در مسابقات قرآنی که در مسجد لاله زار تهران برگزار می‌شد سوره «یوسف» را بسیار زیبا خواند، یعنی اگر تا امروز فکر می‌کردید مهارت «پرهیزگار» تنها حفظ و یا ترتیل خوانی قرآن است حالا فهمیدید که پرهیزگار در قرائت با صوت هم ید طولایی دارد. سال 59 که در حضور رهبر انقلاب قرآن خواند، از او پرسیدند: شما هم قرائت کار می‌کنید و هم حفظ؟ و چون پاسخ مثبت شنیدند، پرهیزگار را به ادامه کار تشویق کردند.آن زمان هنوز 15 جزء از قرآن را حفظ کرده بود و این تشویق عزمش را برای حفظ کل قرآن محکم تر کرد.  در کارنامه عناوین داخلی و بین المللی پرهیزگار بیشتر از 12 عنوان و رتبه دیده می‌شود. نخستین آن‌ها مربوط است به سال 1362 که نفر سوم مسابقات قرائت قرآن استان تهران شد و آخرین و مهم‌ترین آن‌ها هم مربوط به سال 1371 است که رتبه نخست مسابقات بین المللی در عربستان را در رشته حفظ کل قرآن به دست آورد. این مسابقات و رتبه اولی اش به چند دلیل برای پرهیزگار شیرین و ارزنده بود؛ اول اینکه سال 64 در همین مسابقات در عربستان با همه تلاش رتبه دوم را به دست آورده بود. وهابی‌ها بر مسابقات نظارت داشتند و همیشه برای شیعیان  و حفظ و  تلاوت‌هایشان اشکال تراشی می‌کردند. سال 71 هم اوضاع همین طور بود اما پرهیزگار آن سال آنقدر خوب بود که جای حرف و حدیث باقی نگذاشت. شیرینی رتبه اول با زیارت و نماز و بازدید از داخل خانه کعبه همراه شد. پرهیزگار سابقه داوری مسابقات بین المللی قرآن در مالزی را نیز دارد و بارها در سفرهای تبلیغی قرآنی داخل و خارج کشور شرکت کرده است.

 آن ترتیل به یاد ماندنی
ترتیل معروفش را شاید بارها و بارها شنیده اید. تا پیش از استاد پرهیزگار در ایران کمتر توجهی به ترتیل کامل و بی نقص قرآن و ارایه آن شده بود. بیشتر استادان و جوان‌ترها در زمینه قرائت و یا حفظ کار می‌کردند. ترتیل‌های موجود در بازار نیز بیشتر مربوط به استادان غیر ایرانی همچون «حصری، عبدالباسط و یا منشاوی» بود. به همین دلیل ترتیل خوانی او را می‌توان نخستین ترتیل استانداردی دانست که قاریان ایرانی اجرا کرده اند. وقتی نوارهای کاست ترتیل پرهیزگار عرضه شد در واقع نهضت حفظ قرآن هم انگار در میان نوجوانان و جوانان شکل گرفت؛ به همین دلیل بسیاری از اهل فن پرهیزگار را بنیانگذار موج نوین حفظ قرآن در کشور می‌دانند.

 نمره 20
حجت الاسلام قرائتی یک بار به پرهیزگار گفته بود تفسیرهای قرآنی که من می‌گویم اگر خیلی خوب باشد نمره اش می‌شود 15 اما وقتی شما در کنار تفسیر من قرآن را بخوانی، نمره اش می‌شود20. با این همه که از استاد حفظ قرآن گفتیم شما گمان نکنید همه این فعالیت‌های قرآنی را به اقتضای شغلش انجام داده است. آقای مهندس کامپیوتر، درس آموخته دانشگاه شهید بهشتی و البته پاسدار است. مدت‌ها نیز قرآن را درسطوح مختلف در آموزشگاه‌های کشور و دوره‌های تربیت مربی قرآن تدریس کرده و مدتی نیز در دانشکده الهیات و معارف دانشگاه تهران « آوا شناسی» درس داده است. روزهای نخست هفته جاری مراسم بزرگداشت استاد پرهیزگار و قدردانی از تلاش‌های قرآنی او برگزار شد. نکته جالب این مراسم دیدار پرهیزگار با نخستین استاد قرآنش «ادیب زاده» بود. شاگرد با استعداد دیروز وقتی پس از 30 سال دوباره استادش را ملاقات کرد نتوانست جلوی اشک‌هایش را بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.